Anja, een vrouw van 58 jaar, stond onlangs met verbazing naar het bonnetje van haar aankoop te kijken. “Twee euro vijftig voor een oliebol,” verzuchtte ze. “Dat is echt belachelijk.” Ze besloot spontaan om een oliebol te kopen toen ze op een namiddag door de stad liep, aangetrokken door de heerlijke geur die uit de kraam kwam. Maar de prijs van deze lekkernij was een verrassing die ze niet had verwacht. “In het verleden kreeg je voor dat geld een hele zak,” mijmerde ze, een mengeling van nostalgische herinneringen en teleurstelling in haar stem.
Als kind bezocht Anja met regelmaat samen met haar moeder de oliebollenkraam. “Een gulden was toen meer dan genoeg voor ons hele gezin,” vertelde ze. “Die tijden zijn duidelijk veranderd.” Hoewel Anja zich ervan bewust is dat de prijzen in de loop der jaren gestegen zijn, vindt ze dat dit ten koste gaat van de magie van zo’n eenvoudige traditie. Volgens haar lijkt het nu alsof alleen mensen met een goed gevulde portemonnee zich een oliebol kunnen veroorloven, iets wat zij als onjuist ervaart.
Nog meer stadsbewoners lijken dezelfde gedachte te delen. “Mijn buurvrouw koopt ze niet meer en maakt ze thuis zelf. Dat scheelt behoorlijk veel geld,” zei Anja. Zelf ziet ze dat echter niet zitten. “Het gaat namelijk niet alleen om de oliebol, maar om het moment zelf bij de kraam. Die geur en de sfeer zijn niet thuis te vervangen.”
De Oliebol: Van Gewoon Naar Luxe
Een oliebol, eens een symbool van de feestelijke decembermaand, lijkt nu bijna een luxeproduct te zijn geworden, vooral in een tijd waarin veel mensen financiële zorgen hebben. Anja merkt op dat de prijsstijgingen niet alleen de oliebollen treffen. “Alles wordt duurder, van boodschappen tot energiekosten, je moet overal op letten. Maar een oliebol zou toch iets eenvoudigs en betaalbaars moeten blijven,” redeneert ze.
Bij nader inzien home Anja zich lichtelijk ongemakkelijk bij de aankoop die ze net had gedaan. “Ik was bijna geneigd te zeggen: ‘Laat maar,’ maar de kraamhouder was zo vriendelijk, en ik stond al in de rij. Uiteindelijk heb ik het toch gedaan, al voelde het niet helemaal goed.” Volgens haar gaat het niet alleen om de prijs maar ook om wat een oliebol vertegenwoordigt. “Het hoort bij de feestdagen. Het is traditie en nostalgie. Maar als het zo duur wordt, lijkt het alsof die traditie niet langer voor iedereen bereikbaar is.”
Anja begrijpt ook de uitdagingen waar de kraamhouders tegenaan lopen. “Ik weet dat hun kosten ook omhoog gaan, dat is duidelijk. Maar er moet ergens een limiet zijn. Als deze trend doorzet, kunnen steeds minder mensen veroorloven om hiervan te genieten,” vreest ze.
Ondanks haar teleurstelling, hoopt Anja dat er verandering komt. Ze verlangt terug naar de tijd waarin een oliebol puur plezier bracht, zonder financiële zorgen. “Dat is mijn wens voor de feestdagen,” zo eindigt ze haar verhaal. Zal ze dit jaar toch een oliebol kopen? Ze is er nog niet over uit. “Misschien doe ik het niet,” zegt ze zuchtend. “Het lijkt niet juist om zoveel geld uit te geven aan iets dat zo eenvoudig hoort te zijn.” Anja blijft hopen dat de dingen ooit anders zullen zijn. “Ik wil terug naar de tijd waarin je een oliebol kon kopen zonder zorgen over de kosten.”