Maarten ziet de feestdagen al weer opdoemen, maar in plaats van zich erop te verheugen, raakt hij geïrriteerd door alles wat bij kerst hoort. Voor hem is het duidelijk: kerst draait allang niet meer om gezelligheid, samenzijn, of het vieren van de kerstgedachte. Nee, het draait om geld en spullen, en ieder jaar lijkt de druk groter te worden.
De oorspronkelijke kerstgedachte is verdwenen
Volgens Maarten is de oorspronkelijke kerstgedachte compleet verloren gegaan. Kerst zou eigenlijk moeten draaien om samen zijn, dankbaarheid tonen en even stilstaan bij het afgelopen jaar. Maar wat hij nu om zich heen ziet, is allesbehalve dat. Mensen lijken alleen maar gefocust op het kopen van cadeaus en het organiseren van de meest luxe diners. De gezelligheid en de warmte zijn in zijn ogen compleet verdrongen door een commerciële storm van koopdrang.
Overal reclame en aanbiedingen
In de weken voorafgaand aan kerst kan Maarten nergens meer komen zonder overspoeld te worden door reclames en aanbiedingen. Winkelstraten hangen vol met borden die je aansporen om vooral “nu te kopen” of “nog groter uit te pakken”. Online ziet hij eindeloos veel advertenties voor de nieuwste gadgets en “kerstaanbiedingen”. Zelfs in de supermarkt wordt hij herinnerd aan de feestdagen met speciale kerstproducten. Voor Maarten voelt het alsof hij niet eens de optie krijgt om níet mee te doen.
De druk om cadeaus en grote diners
Maarten voelt zich elk jaar opnieuw onder druk gezet om dure cadeaus te kopen en een groot diner te organiseren. Hij heeft het gevoel dat er van hem verwacht wordt dat hij alles uit de kast trekt, of het nu gaat om cadeaus voor familie en vrienden of een uitgebreid kerstdiner. Maar hij ziet het simpelweg niet zitten om honderden euro’s uit te geven aan spullen die mensen misschien helemaal niet nodig hebben. Toch is het moeilijk om die verwachtingen naast zich neer te leggen, omdat het voelt alsof hij iedereen teleurstelt als hij het niet doet.
Kerst als luxe competitie
In zijn omgeving merkt Maarten dat kerst vaak uitmondt in een soort competitie. Iedereen probeert elkaar te overtreffen met nog duurdere cadeaus, nog luxere gerechten en de mooiste versieringen. Het gaat niet meer om gezelligheid, maar om wie het meest indrukwekkende feest kan neerzetten. Hij hoort vrienden opscheppen over hoeveel geld ze hebben uitgegeven aan decoraties en cadeaus, en vraagt zich af of ze zelf nog weten waarom ze het vieren. Het voelt alsof het een wedstrijd is geworden, en dat staat Maarten ontzettend tegen.
Heeft kerst nog betekenis zonder koopdrang?
Maarten vraagt zich af of mensen nog écht kunnen genieten van de feestdagen als ze niet gericht zijn op kopen en uitgeven. Hij mist de eenvoud van kerst, waarin het meer ging om tijd doorbrengen met dierbaren dan om cadeaus en luxe. Kan kerst nog betekenisvol zijn zonder alle drukte en commercie? En hoe zou je dat kunnen doen, in een wereld die je continu vertelt dat je vooral veel moet kopen?
Wat vind jij?
Wat vind jij? Voel jij ook de druk om met kerst steeds meer uit te geven en groter uit te pakken? Of is kerst voor jou nog steeds een moment van bezinning en warmte? Hoe ga jij om met de verwachtingen die bij de feestdagen komen kijken? Deel je mening en laten we samen nadenken over hoe we kerst kunnen vieren op een manier die echt betekenisvol is, zonder de focus op geld en spullen.