Vandaag de dag zijn kinderen gefascineerd door technologie, met name smartphones en tablets. Wat voor ouders misschien een handige manier lijkt om hun kinderen te vermaken en te kalmeren, kan in werkelijkheid gedrag stimuleren dat hun groei en ontwikkeling negatief beïnvloedt. Door te begrijpen hoe de aantrekkingskracht van deze technologie werkt, de potentiële risico’s die het kan opleveren, en hoe we verantwoord gebruik kunnen aanmoedigen, kunnen we mogelijke problemen voorkomen.
Waarom vinden kinderen smartphones zo fascinerend? Het antwoord ligt in hoe ons brein functioneert. Wanneer we een positief en belonend gevoel ervaren, komt de neurotransmitter dopamine vrij, wat ons motivatie en gedrag stimuleert om deze tevredenstellende ervaring opnieuw te zoeken. En dit is wat er gebeurt wanneer kinderen met smartphones spelen. Elke keer als een kind een prestatie bereikt door eenvoudigweg het scherm aan te raken, veroorzaakt dit dopamine-afgifte, waardoor een positief gevoel ontstaat dat hen aanmoedigt om dit genot steeds weer te zoeken. Naarmate het gebruik van dergelijke technologische apparaten toeneemt, wordt dit mechanisme versterkt, wat uiteindelijk tot een verslaving kan leiden.
Lees hier meer over op de volgende pagina…
Volgens organisaties zoals de Italian Society of Pediatrics en de American Academy of Pediatrics moet het gebruik van mobiele apparaten door kinderen tussen de 0 en 8 jaar worden geëvalueerd op basis van de mogelijke effecten op hun fysieke en mentale gezondheid. Ongepast, constant en excessief gebruik van smartphones en tablets kan een reeks negatieve gevolgen hebben, waaronder verminderde fysieke activiteit, slaapproblemen, problemen met leren, verhoogde impulsiviteit en prikkelbaarheid, aandacht tekort, sociale isolatie en verminderde zelfcontrole. Elk van deze gevolgen kan op zichzelf al ontwikkelingsproblemen veroorzaken bij kinderen die te veel gebruik maken van smartphones. In de aanwezigheid van meerdere van deze symptomen wordt het des te belangrijker om streng toezicht te houden op het gebruik van technologie.
Het is echter van belang om te benadrukken dat smartphones op zichzelf gewoon tools zijn en, indien op de juiste manier gebruikt, constructief kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Door bepaalde richtlijnen te volgen kunnen we de relatie tussen kinderen en deze apparaten verbeteren. Kinderen jonger dan twee jaar kunnen ze bijvoorbeeld het beste alleen onder begeleiding van een volwassene gebruiken en moet worden voorkomen dat ze deze apparaten zelfstandig gebruiken. Bij kinderen van 2 tot 5 jaar kan het nuttig zijn om hun gebruik van smartphones en tablets te beperken tot maximaal één uur per dag, om zo ook tijd te kunnen besteden aan andere belangrijke activiteiten. Schoolgaande kinderen mogen zelfstandig mobiele apparaten gebruiken, maar altijd met respect voor hun onderwijsbehoeften.
Natuurlijk is het ook van groot belang om een kind dat verslaafd is geraakt aan smartphones en tablets te helpen afkicken. Het aanbieden van boeiende alternatieve activiteiten en het langzaam verminderen van de schermtijd zijn goede strategieën. Echter, als een probleem aanhoudt, is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen om te helpen bij het creëren van een gezondere relatie tussen het kind en technologie.