Moet de batterij van je elektrische fiets vernieuwd worden? Deze vijf indicatoren kunnen je daarbij helpen. Een goed verzorgde e-fiets kan vele jaren probleemloos functioneren. Spijtig genoeg kan dit niet altijd hetzelfde gezegd worden over de levensduur van de batterij. De batterij van je elektrische fiets vertoont na een periode van ongeveer vijf tot acht jaar vaak slijtage. Maar wanneer is het juiste moment om je batterij te vervangen? Er zijn verscheidene aanwijzingen die je kunnen vertellen wanneer je batterij aan vervanging toe is. Het positieve nieuws is dat veel batterijen van e-fietsen makkelijk te vervangen zijn, dus het is niet nodig om meteen een nieuwe fiets te kopen.
Hoewel je elektrische fiets soms langer dan tien jaar kan meegaan, geeft de batterij het vaak veel vroeger op. Dit kan uiteraard voor frustraties zorgen, omdat je niet plotseling zonder extra trapondersteuning wilt stranden. Maar gewoonlijk zijn er al voorafgaande signalen dat de batterij dichtbij het einde van zijn levensduur is. Wanneer je deze indicaties opmerkt, is het verstandig om contact op te nemen met de fietshandel waar je je fiets hebt gekocht of een afspraak te maken bij je dealer.
Ten eerste, als je observeert dat de kilometerstand die je kan afleggen met je trapondersteuning opvallend vermindert, is dat vaak een eerste teken dat de batterij van je fiets achteruit gaat. De actieradius van je fiets, zoals dat heet, is verminderd. Wanneer je voor het grootste gedeelte korte afstanden rijdt, kan het zijn dat je deze verslechtering niet meteen opmerkt. Je zou deze achteruitgang kunnen vergelijken met de batterij van je smartphone die na verloop van tijd minder lang meegaat, ondanks je hem volledig tot honderd procent hebt opgeladen.
Bekijk op de volgende pagina de rest van de signalen…
Een tweede indicator is wanneer de batterij van je e-bike niet meer volledig tot honderd procent oplaadt. Dit kan ook een teken zijn dat de batterij nood heeft aan vervanging. Als je nog steeds genoeg kilometers kunt afleggen, hoef je niet noodzakelijk meteen een reparatieafspraak te maken, maar blijf waakzaam en houd de batterij nauwlettend in de gaten.
Als derde teken kan het zijn dat, hoewel je de batterij nog steeds volledig kunt opladen, dit veel langer duurt dan voordien. Dit kan ook aangeven dat de levensduur van je batterij aan het afnemen is. Het is normaal dat de batterij na verloop van tijd langzamer oplaadt en sneller leegloopt, maar wanneer dit echt begint te storen, is het wellicht tijd om een nieuwe batterij te overwegen.
Vierde indicator is wanneer er schade is aan (de behuizing van) de batterij. Als je fiets omvalt, kan de batterij een serieuze impact ervaren. Dit kan resulteren in een reeks onaangename gevolgen zoals schade aan de behuizing of zelfs kortsluiting in de batterij van je e-bike. Volgens de ANWB kan kortsluiting leiden tot hevige rookontwikkeling en felle vlammen. In dat geval moet je niet met water blussen, maar met zand. In extreme situaties is het natuurlijk altijd raadzaam om de brandweer te bellen.
Maar alleen omdat de behuizing van je batterij schade heeft opgelopen, betekent niet dat er niets anders aan de hand kan zijn. Door deze schade is de bescherming van de belangrijke delen van de batterij aangetast, waardoor warmte en vocht sneller toegang kunnen krijgen. Het is in veel gevallen raadzaam om onmiddellijk de batterij te vervangen na dergelijke schade. Mocht de schade veroorzaakt zijn door een val, een diefstalpoging of een aanrijding, controleer dan zeker of je verzekeringsmaatschappij de kosten wellicht kan dekken.