Het lijkt erop dat de batterijbranden van elektrische fietsen steeds vaker voorkomen. Dit patroon werd opgemerkt door de regionale brandweer in Gelderland. Niet lang geleden ontstond er bijvoorbeeld brand in een slaapkamer in Wijchen, Gelderland, terwijl een elektrische fiets werd opgeladen. Hoewel brandweerposten in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland geen precieze data hebben, rapporteren ze minstens één keer per maand incidenten waarbij accu’s van e-bikes, scooters en hoverboards in brand raken.
Een gespecialiseerd team is momenteel bezig met het onderzoeken van deze branden in een poging de exacte oorzaken te achterhalen. Het is vaak een uitdaging om de oorsprong van de brand te bepalen. Een openbare remonstrant stelt: “Als de oorzaak vooraf al duidelijk is, wordt deze weggelaten uit het onderzoek. Hierdoor kan het daadwerkelijke aantal door batterijen veroorzaakte branden hoger zijn.” De brand in Wijchen, veroorzaakt door een batterij die tijdens het opladen vlam vatte, richtte aanzienlijke schade aan en de bewoner raakte gewond toen hij probeerde de brandende accu naar buiten te brengen met zijn blote handen.
Lees verder op de volgende pagina…
In een ander geval, waarbij Henk Smits betrokken was, liep het ook volledig uit de hand. Hij was op weg naar zijn werk in Nijmegen met de e-bike van zijn vrouw toen de accu plotseling ontplofte en vlam vatte. Hij vertelt: “Het gebeurde in een oogwenk, en opeens zag ik felle vlammen uit de accu komen. Dit waren geen kleine vonkjes, maar flinke vlammen. Gelukkig kon ik snel van de fiets afstappen. Mijn werkkleding was gesmolten en mijn lunchpakket was geroosterd.”
Volgens een woordvoerder van Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is dit een bekend probleem, dat eerder minder vaak voorkwam in 2017. Waarom gebeurt dit de laatste tijd meer? Is er een verband tussen de stijgende verkoop van elektrische fietsen in de afgelopen twee jaar en het toegenomen aantal branden? Zijn batterijen in fietsen meer brandgevoelig dan die in mobieltjes of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen, een bedrijf dat onder andere batterijen verkoopt, denkt van wel, maar zeker weten doet hij het niet. “De cellen zijn gelijk aan die in laptops, maar er zijn er meer samen gegroepeerd en ze moeten meer energie leveren, wat meer hitte kan genereren en mogelijk ook een verhoogd brandrisico oplevert.”
Het huidige onderzoek naar de veiligheid van deze batterijen wordt uitgevoerd door de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). In hun jaarplan vermelden ze dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft groeien. Dit is een innovatieve sector, maar het brengt onbekende risico’s met zich mee en er zijn gevallen bekend van exploderende batterijen. Het is duidelijk dat verder onderzoek nodig is, maar op dit moment kunnen er geen uitspraken worden gedaan over de resultaten van het lopende onderzoek.