Ahmet, een vader van 47 jaar, staat voor een raadsel. Zijn zoon, die elke dag met de fiets naar school gaat, heeft onlangs een fatbike gekregen. Deze fietsen, met hun stevige constructie en brede banden, zijn vooral in trek bij de jeugd. Maar nu vraagt Ahmet zich af waarom er geen speciale fietsenrekken voor fatbikes op scholen zijn.
De unieke kenmerken van een fatbike maken ze perfect voor verschillende terreinen, van zand tot modder. Toch merkt Ahmet dat de infrastructuur op de scholen niet is aangepast aan deze steeds populairder wordende fietsen. “Mijn zoon vindt het lastig om zijn fiets veilig te parkeren,” zegt Ahmet. De standaard fietsenrekken zijn ontworpen voor traditionele fietsen, en hierdoor passen de brede banden van een fatbike niet goed, wat leidt tot ongemakken en mogelijke schade, zoals krassen of gebogen spaken.
“We hebben voor deze fiets gekozen omdat hij robuust en veilig is,” legt Ahmet uit. “Toch is het moeilijk te zien dat de voordelen snel kleiner worden als hij deze niet goed kan parkeren bij school.” Dit maakt dat Ahmet zich zorgen maakt over de veiligheid en het onderhoud van de fiets van zijn zoon.
Een oproep voor verandering
Ahmet denkt dat scholen zichtbare veranderingen moeten doorvoeren, vooral als het gaat om de fietsmogelijkheden die ze aanbieden. “We vragen toch ook niet van SUV-rijders om in parkeerplekken voor compacte auto’s te parkeren?” vraagt Ahmet zich af. Hij ziet parallellen tussen de parkeerproblemen voor auto’s en die voor fietsen, en benadrukt dat een kleine aanpassing enorm verschil kan maken.
De frustratie bij jongeren neemt toe. Zorgeloos je fiets kunnen parkeren, zonder schade, zou vanzelfsprekend moeten zijn. Ahmet is ervan overtuigd dat zonder fatbike-vriendelijke voorzieningen jongeren steeds minder geneigd zullen zijn om deze fietsen te gebruiken, ondanks hun gezondheidsvoordelen en milieuvriendelijkheid.
Ahmet stelt dat de oplossing simpel kan zijn. Volgens hem is het vervangen van enkele fietsenrekken door modellen die geschikt zijn voor zowel traditionele als moderne fietsen, waaronder fatbikes, de sleutel. “In andere landen is dit allang een standaardpraktijk, en Nederlandse scholen zouden hier niet achter moeten blijven.” Op die manier kunnen jongeren zich makkelijker vervoeren, gezond blijven en tegelijkertijd genieten van hun fietsen.
De opmars van fatbikes lijkt onvermijdelijk. Ahmet voorspelt dat de populariteit alleen maar zal groeien. “Deze fietsen zijn niet zomaar een rage; ze zijn gemaakt voor diverse omstandigheden. Of het nu sneeuwt of modderig is buiten, ze bieden altijd een stabiele rit.”
Ondanks zijn pogingen om de schoolleiding aan te spreken, ontmoet Ahmet veel weerstand. “Ze zeggen dat de huidige rekken voldoen, maar letten niet op het onbegrip dat jongeren ervaren,” zegt hij met enige frustratie. Hij overweegt om andere ouders te benaderen en samen een petitie op te starten in de hoop dat er meer aandacht komt voor deze kwestie.
Tot die tijd blijft Ahmet zoeken naar manieren om zijn standpunt over te brengen. “Ik wil gewoon dat mijn kind met plezier naar school kan fietsen,” zegt hij. Hij is er van overtuigd dat scholen en gemeenten deze noodzaak snel zullen inzien, omdat het niet luxe maar eerder een essentiële verandering betreft voor jongeren.
Met een optimistische kijk kijkt Ahmet naar de toekomst: “Ik blijf hopen dat de scholen dit probleem oppakken. Het zou een kleine aanpassing zijn, maar met een grote impact voor iedere jongere met een fatbike.” Tot dat moment blijft hij zich inzetten voor verandering, hopend op medestanders die begrijpen dat betere voorzieningen voor fatbikes een wereld van verschil kunnen maken.