Eigenlijk wisten wij dit natuurlijk allang: vrouwen die nogal veel geld kunnen uitgeven aan kleding en dergelijke blijken slimmer te zijn dan de tegenhangers die altijd maar de hand op de knip houden. Dat wordt althans beweerd door sommige onderzoekers… in een wat genuanceerdere omschrijving ..dat wel.

Nicola Scrafton, research director van de Visuality Groep, schreef voor het Marketing Magazine een aantal feiten over shoppers op papier. Daarvan was er dus één punt dat vrouwen die veel geld uitgeven slimmer zijn. De reden hiervoor is dat de vrouwen in kwestie ook de middelen hebben om te shoppen. Dit komt vaak vanuit een goede baan, dus ten gevolge van een goede opleiding. Wie meer verdient, heeft per maand meer euro’s te besteden. Lees: koopt meer schoenen, tassen, sieraden, prullaria en alle andere dingen waarmee we onze intelligentie blijkbaar aan de buitenwereld kunnen tonen. En dus is één en één twee, stellen de wetenschappers die in het onderwerp doken.
Lees meer over dit onderwerp op de volgende pagina…
AUTOMATISCHE PILOTEN
Een ander leuk feitje dat uit het onderzoek naar voren kwam: mannen zijn lang niet zulke goede koopjesjagers als vrouwen. Ze herkennen de kleuren geel en rood, die vaak duiden op een aanbieding, bijvoorbeeld minder snel. Daarnaast zijn ze simpelweg een stuk minder ervaren.

Wij vrouwen hebben in de loop der jaren geleerd om op de automatische piloot te draaien; we winkelen snel en efficiënt. Het is een cognitief proces van zoeken, kijken, analyseren, inschatten en knopen doorhakken. Mannen zijn er minder bedreven in, moeten meer opletten en vinden het dan ook vaker een vermoeiende bezigheid.
En wist je trouwens dat we vrolijker zijn en ‘koopzieker’ (als in: we willen er meer van hebben) worden als we alcohol kopen, of iets voor dieren of baby’s. Wasmiddel, en meer van dat soort saaie noodzakelijkheden, rekenen we dan weer juist zo snel mogelijk af.