Leasingbedrijven in een moeilijke situatie door lage restwaarde van elektrische auto’s
De tweedehandswaarde van elektrische auto’s heeft de leasingsector flink in de problemen gebracht door veel lager uit te pakken dan aanvankelijk gedacht. Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een van de grootste leasingmaatschappijen in Europa, vertelde hierover recente zorgen.
Volgens Albertsen is het onzeker of bedrijven volledig zullen overstappen naar elektrische auto’s, vooral als de verwachte restwaardes zo onvoorspelbaar blijven. Dit verhoogt immers het financiële risico aanzienlijk.
Leasemaatschappijen zoals Ayvens worden geconfronteerd met onverwachte en lage restwaardes van hun elektrische voertuigen. Ayvens heeft momenteel 3,4 miljoen voertuigen rondrijden in Europa, waarvan tien procent elektrisch. De restwaarde speelt een cruciale rol voor leasingbedrijven, omdat dit het bedrag bepaalt dat aan het einde van het contract moet worden terugbetaald.
Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de maandelijkse kosten, wat essentieel is voor betaalbare leasecontracten. Terwijl de restwaarde van benzine- en dieselauto’s vaak goed te voorspellen is, geldt dit niet voor elektrische auto’s. Aanvankelijk waren de verwachtingen hoog: elektrische auto’s zouden vanwege hun geringe slijtage een hogere restwaarde behouden dan auto’s met verbrandingsmotoren. Dit vertrouwen werd gevoed door de eerste Tesla’s die hoge prijzen kregen op de tweedehandsmarkt.
De markt voor elektrische voertuigen is echter veranderd. Goedkopere modellen uit landen zoals China en technologische vooruitgangen hebben de vraag naar oudere, tweedehands elektrische auto’s doen dalen.
Nu de eerste generatie elektrische bedrijfsauto’s de vier jaar heeft bereikt, moeten ze op de tweedehandsmarkt worden verkocht. Helaas valt de opbrengst flink tegen: prijzen liggen 35 tot 40 procent lager dan voorspeld. Dit ligt niet aan de technische staat van de auto’s, maar aan de voorkeur van kopers die liever nieuwere en modernere modellen willen.
Klik op volgende voor de volgende pagina
Impact van de lage restwaarde
Wereldwijd voelen leasingmaatschappijen de gevolgen van deze lage restwaardes. Hertz, een grote naam in autoverhuur, moest bijvoorbeeld een verlies van 150 miljoen dollar incalculeren vanwege te hoog ingeschatte restwaardes van 20.000 elektrische auto’s. Eveneens, Sixt, een ander groot bedrijf, schreef 40 miljoen euro af.
Om deze verliezen te compenseren, verhogen leasingmaatschappijen nu de prijzen voor elektrische voertuigen. In Duitsland zijn de maandelijkse leasekosten voor elektrische auto’s bijna verdubbeld sinds 2021, terwijl de prijzen voor benzine- en dieselauto’s stabiel zijn gebleven.
Ook in België worden prijsstijgingen gemeld, wat bedrijven dwingt hun keuzes voor bedrijfswagens te herzien. Zo zijn elektrische modellen zoals de BMW X3, die eerst haalbaar waren voor middelmanagement, nu slechts betaalbaar voor directieleden. Tesla, eens populair, wordt ook steeds minder gekozen door leasingbedrijven vanwege de prijsschommelingen en de onzekerheden rond de restwaarde.
Bovendien zorgen klachten over de service van Tesla en de politieke betrokkenheid van CEO Elon Musk voor terughoudendheid bij bedrijven die hun duurzaamheid en reputatie willen behouden.
Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta, de Belgische koepelorganisatie voor de leasingsector, benadrukt dat de sector niet ontmoedigd moet raken. Hoewel sommige grote leasingmaatschappijen pleiten voor een vertraging in de elektrificatie, blijft de Europese Commissie vastberaden om de Green Deal voort te zetten. Blanckaert verwacht dat de markt voor elektrische voertuigen zich zal stabiliseren naarmate er meer data beschikbaar komt en de technologie verbetert. Dit zou moeten leiden tot betere inschattingen van restwaardes en minder risico voor leasemaatschappijen.
Aanpassingen aan de veranderende markt
Leasemaatschappijen zullen moeten blijven zoeken naar manieren om zich aan te passen aan deze veranderende markt. Voor bedrijven is werken met leasemaatschappijen aantrekkelijk omdat deze het restwaarderisico volledig overnemen. Dit biedt een vorm van verzekering tegen de volatiliteit van de markt. Ondanks de huidige zorgen rond elektrische auto’s, blijft de verwachting bestaan dat de situatie op lange termijn zal verbeteren.