Elektrische Voertuigen en Hun Betrouwbaarheid
Elektrische auto’s winnen steeds meer aan populariteit, maar recente bevindingen van J.D. Power geven een andere kijk op hun betrouwbaarheid. Hoewel vaak wordt gedacht dat minder onderdelen in EV’s zou resulteren in minder problemen, blijkt de zaak ingewikkelder te liggen. EV’s hebben namelijk veel meer defecten dan auto’s met conventionele verbrandingsmotoren.
Uit het meest recente onderzoek van J.D. Power, de ‘Initial Quality Study’, blijkt dat benzine- en dieselauto’s gemiddeld 180 problemen vertonen per 100 auto’s. Elektrische voertuigen daarentegen halen de hoge score van maar liefst 266 problemen per 100 voertuigen. Dit verschil is opmerkelijk en gaat in tegen de gedachte dat EV’s betrouwbaarder zijn vanwege hun eenvoudige aandrijfmechanismen.
Merken zoals Tesla, Rivian en Polestar komen in dit onderzoek niet goed uit de bus. Zowel Tesla als Rivian scoren 266 problemen per 100 voertuigen, terwijl Polestar zelfs een zorgwekkend aantal van 316 gebreken per 100 auto’s kent. Deze uitkomsten plaatsen deze merken onderaan de ranking; hoewel Dodge ook niet zo ver afstaat.
Ram, een merk onder Dodge, presteert daarentegen uitzonderlijk goed met het laagste aantal problemen. Chevrolet, Hyundai en Kia behoren ook tot de best scorende merken in het rapport. Onder de luxe merken maakt Porsche verrassend genoeg de beste indruk.
Lees verder op de volgende pagina…
Problemen door Technologische Complexiteit
Een belangrijke conclusie van J.D. Power is dat de toename van technologie in auto’s vaak tot onverwachte problemen leidt. Veiligheidssystemen geven bijvoorbeeld regelmatig onjuiste meldingen en de verbindingen met Android Auto of Apple Carplay werken niet altijd zoals gewenst. Dit geeft aan dat, terwijl de mechanische complexiteit van voertuigen afneemt, de technologische complexiteit toeneemt.
Het wordt duidelijk dat hoe meer technologie en features in een auto zitten, hoe groter de kans op storingen. Dit is een belangrijke overweging voor consumenten die denken dat elektrische auto’s minder gevoelig zijn voor problemen dan traditionele voertuigen. In de praktijk blijkt de werkelijkheid anders te zijn dan vaak gedacht.
De aanname dat elektrische auto’s per definitie betrouwbaarder zijn, wordt door deze bevindingen behoorlijk in twijfel getrokken. Consumenten moeten zich bewust zijn van de mogelijke uitdagingen en kosten die gepaard gaan met de technologische vooruitgang in EV’s. De eindconclusie lijkt daarom duidelijk: auto’s met veel technologische toeters en bellen hebben hogere kans op problemen, een belangrijke overweging bij het kiezen van een nieuw voertuig.