Wanneer je online aankopen doet bij Nederlandse bedrijven, is de kans groot dat je iDeal als betaalmethode kunt gebruiken. Deze veelgebruikte betaaldienst heeft zich in de afgelopen twintig jaar stevig genesteld in ons betalingslandschap. Toch staat er verandering op komst. Binnenkort nemen we afscheid van iDeal. In dit artikel wordt beschreven wat er staat te gebeuren.
iDeal werd in 2004 geïntroduceerd door ABN Amro, ING Bank, Postbank en Rabobank als een uniforme en handige betaalmethode. Dit bood een gestandaardiseerde oplossing in een tijd waarin internetbankieren bij verschillende banken verschillende systemen en procedures vereiste.
In 2005 werd iDeal officieel gelanceerd en een jaar later werd het beheer overgedragen aan Currence. Recentelijk heeft het European Payments Initiative (EPI) het bedrijf overgenomen. Jaarlijks verwerkt iDeal meer dan een miljard transacties.
Wat gebeurt er als iDeal verdwijnt? Lees verder…
Nu kondigt topman Daniel van Delft van Currence aan dat iDeal in april een grote update zal ondergaan. Gebruikers kunnen dan een persoonlijk iDeal-profiel aanmaken, waarmee ze sneller kunnen afrekenen. Het bedrijf wil ook dat in de toekomst betalingen met uitstel of in termijnen mogelijk zijn via dit profiel.
Van Delft benadrukt dat het nieuwe systeem veilig zal zijn. Desondanks zal iDeal binnenkort plaatsmaken voor een nieuw betaalsysteem. Het European Payments Initiative zal later dit jaar in Frankrijk en Duitsland de dienst Wero lanceren, vergelijkbaar met Tikkie. Dit systeem zal ook overschrijvingen en achteraf betalen omvatten, en uiteindelijk zelfs pintransacties faciliteren.
De overgang zal plaatsvinden zodra het Nederlandse systeem klaar is voor de verandering. Hoewel iDeal verdwijnt, belooft Van Delft dat er een beter systeem voor in de plaats komt. Er zijn echter critici die vrezen dat deze stap de weg vrijmaakt voor de digitale euro.
Wat denk jij van deze ontwikkeling? We horen graag jouw mening in de reacties op Facebook!