De straten zijn tegenwoordig haast onveilig geworden voor de doorsnee fietser. De boosdoener? Fatbikes. Deze grote fietsen, oorspronkelijk bedoeld voor ruig terrein zijn nu een favoriet onder jongeren die de adrenaline boost zoeken van hoge snelheden. Het probleem is duidelijk: jongeren die zonder enige ervaring of verantwoordelijkheid met 50 kilometer per uur over de fietspaden racen. Het is tijd voor actie, en volgens Rick, een goed burger van 38 jaar, is de simpele oplossing: verplicht fatbikes voorzien van een blauw kenteken, net zoals snorscooters.
Het idee is slim. Door fatbikes een blauw kenteken te geven, zouden ze onmiddellijk onder de regels van snorscooters vallen. Dit betekent dat alleen degenen met een geldig scooterbewijs de weg op mogen met deze krachtpatsers. Geen zesdeklassers meer die zich als racepiloten wanen en nietsvermoedende fietsers in gevaar brengen. Met een dergelijk kenteken zou er enig toezicht mogelijk zijn en zouden jongeren zich voortaan meer bewust zijn van hun verantwoordelijkheden op de weg.
De huidige situatie waarin kinderen legaal toegang hebben tot voertuigen die hogere snelheden halen dan de gemiddelde scootmobiel, is bizar. Dat moeten wij allemaal erkennen. Het heeft geresulteerd in een onhoudbare opsomming van ongevallen, verkeersruzies en verstoorde verkeersstromen. Ouders kunnen niet langer gerust zijn als hun kind met de fiets naar school vertrekt. Het blauwe kenteken zou deze chaos indammen en zorgen voor orde en handhaving.
Natuurlijk zijn er critici die beweren dat dit voorstel te streng is, dat het de jeugdcultuur zou verstikken en innovatie zou ontmoedigen. Maar laten we eerlijk zijn: veiligheid moet ten alle tijden voorop staan, boven jeugdig vertier. Innovatie in het verkeer is welkom, maar niet ten koste van onze veiligheid. Onze fietspaden zijn geen speeltuinen en mogen dat ook nooit worden.
Daarnaast speelt het aspect van milieuvervuiling. Fatbikes aangedreven door benzinemotoren dragen bij aan een verhoogde uitstoot op onze fietspaden, die juist zo milieuvriendelijk mogelijk gehouden moeten worden. Door een blauw kenteken verschijnen fatbikes in hetzelfde rijtje als snorscooters, en worden bijgevolg gecontroleerd op emissies. Dit is een essentiële stap voorwaarts in de strijd voor schoon vervoer.
Rick’s voorgestelde maatregel zou ook leiden tot verhoogd bewustzijn en volwassenheid onder jongeren. Het verkrijgen van een scooterbewijs betekent dat je daadwerkelijk verkeersregels moet leren en begrijpen. Dit zou veel helpen bij het verminderen van ongelukken en bijgedragen rijgedrag opvoeden.
Al met al is de discussie noodzakelijk, maar ik sta volledig aan Rick’s zijde. Het blauw kenteken voor fatbikes is geen belemmering, maar een noodzaak. We moeten ervoor zorgen dat onze wegen veilig zijn voor iedereen, van kinderen op hun eerste fiets tot onze ouderen. Veiligheid is immers niet onderhandelbaar.
Wat denkt u hiervan? Is het invoeren van een blauw kenteken op fatbikes een goed idee, of moeten we andere maatregelen nemen om de overlast te beperken? Heeft u wellicht andere suggesties? Benieuwd naar uw mening over dit prangende probleem.