Kees, een man van 61, vertelt hoe hij zijn hele leven al fietst in Amsterdam. Hij is gewend aan de drukte in de stad, maar de opkomst van fatbikes brengt iets nieuws met zich mee. Deze fietsen zijn groot en log, en ze rijden vaak veel te snel voor de smalle fietspaden in de stad. Ondanks dat het geen gewone fietsen zijn, gedragen de bestuurders zich alsof ze dat wel zijn. Het gevolg? Steeds vaker ontstaan er gevaarlijke situaties waarbij men opzij moet springen om niet geraakt te worden door zo’n fatbike.
Vooral jongeren lijken de voorkeur te geven aan deze fietsen. Ze maken veel lawaai met hun gespreken en soms met muziek uit luidsprekers, terwijl ze zich door het verkeer haasten alsof ze aan een race meedoen. Wanneer je ze hierop aanspreekt, kijken ze je aan met een blik die lijkt te zeggen: “Waar bemoei je je mee?” Ze lijken te denken dat het opvallen een vorm van stoerheid is, maar Kees vindt dit ordinaire gedrag.
Je begrijpt natuurlijk dat fatbikes steeds populairder worden, maar Kees is van mening dat ze niet op de weg thuishoren. Volgens hem zorgen ze uitsluitend voor overlast en gevaar. Fatbikes zijn immers gemaakt om op ruigere terreinen zoals zand of modder te rijden, niet om tussen stadsfietsers en wandelaars door te slalommen. Desondanks blijft hun aantal toenemen en ontbreekt het hen aan duidelijke regels.
Kees denkt soms dat er misschien aparte rijstroken zouden moeten komen voor fatbikes, zoals die er zijn voor scooters. Een andere optie zou kunnen zijn om fatbike-bezitters te verplichten een speciale vergunning te behalen. Op die manier zouden alleen degenen die weten hoe ze veilig moeten rijden, gebruik kunnen maken van deze fietsen. Dit zou de fietspaden veiliger maken en ervoor zorgen dat mensen zich weer vrij kunnen bewegen zonder angst om aangereden te worden.
Fatbikes in het moderne verkeer
Er zijn mensen die Kees beschuldigen van overdrijving. Sommigen geloven dat hij moet accepteren dat het verkeer verandert en dat fatbikes horen bij de “nieuwe generatie fietsen.” Deze mensen zien fatbikes als een modern fenomeen dat de toekomst van fietsen vertegenwoordigt. Maar Kees vraagt zich af waar het respect voor andere weggebruikers is gebleven. Hij ziet een fatbike niet als een echte fiets, maar eerder als een mini-scooter die zich voordoet als een fiets. Het gedrag van sommige rijders maakt dit beeld alleen maar erger.
Kees blijft dus bij zijn standpunt: fatbike-rijders gedragen zich ordinair en vormen een gevaar voor andere weggebruikers. Hij hoopt dat er snel strenge regels komen die zorgen dat zij zich aan eenzelfde standaard moeten houden als andere fietsers. Tot die tijd vermijdt hij de fatbikes zo veel mogelijk en hoopt hij dat zij ook uit zijn buurt blijven.
Wat denk jij over Kees’ beleving van fatbike-rijders? Begrijp je zijn standpunt, of vind je dat fatbikes gewoon bij het moderne verkeer horen? Deel je gedachten in de comments op onze Facebook-pagina en ga in gesprek met anderen over dit onderwerp!