Herinner je je de dagen nog dat je in de schoolbanken zat, je hoofd brekend over ingewikkelde wiskundige vraagstukken? Hoewel het misschien al een tijdje geleden is, weet je waarschijnlijk nog wel hoe je op mathematische uitdagingen moest reageren. Nu, vandaag hebben we er zo eentje voor je. Kun je hem kraken?
Deskundigen bevestigen keer op keer dat het belangrijk is om af en toe wat uitdagingen voor onze hersenen op te zoeken. Het is een geweldige manier om onze grijze massa actief en gezond te houden. Door verschillende soorten uitdagingen aan te gaan, voorkomen we dat onze hersenen in een sleur terechtkomen. Puzzels en breinbrekers geven niet alleen plezier maar dragen ook bij aan de ontwikkeling van onze cognitieve vaardigheden!
Bekijk het antwoord op de volgende pagina…
De vraag die voor ons ligt, is de volgende: 50+50-25×0+2+2=? Nu gaat het erom welke volgorde van bewerkingen je hanteert om tot het juiste antwoord te komen. Het ezelsbruggetje ‘Meneer van Dalen wacht op antwoord’ volstaat tegenwoordig helaas niet meer.
In deze moderne tijden steunen we op een ander hulpmiddel: ‘Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?’ Dit concept is gestructureerd als volgt. Eerst worden alle operaties in haakjes uitgevoerd. Volgende stappen omvatten machtsverheffing en worteltrekken, daarna volgt het vermenigvuldigen en delen, en vervolgens worden optellen en aftrekken uitgevoerd. Wanneer een operatie op hetzelfde niveau komt, wordt deze uitgevoerd van links naar rechts.
Met dit schema in gedachten moeten we in dit specifieke geval vermenigvuldiging eerst aanpakken, dus we berekenen 25×0=0. Als we dit in de initiële vergelijking vervangen, krijgen we: 50+50-0+2+2, en het uiteindelijke antwoord is 104.
Dus, heb je het goed geraden? Laat het ons weten in de Facebook-reacties!