De puzzel van de rotonde: wie maakt de misstap?
Rotondes, die verkeersvormende cirkels die de doorstroom moeten bevorderen en botsingen moeten verminderen. Ze kunnen bestuurders soms tot wanhoop drijven. Vooral als niet iedereen de ongeschreven dans van de rotonde lijkt te kennen. We hebben drie auto’s: een rode, een blauwe en een oranje, elk met een eigen plan op de rotonde.
Welke auto rijdt niet goed over de rotonde heen?
Op de volgende pagina gaan we dieper in op deze kwestie en beantwoorden we de vraag.
De foutieve manoeuvre ontrafeld
Het antwoord: De oranje auto zit fout
Nu, het verhaal van de oranje auto. Waarom is het verkeerd wat de bestuurder doet? Het is eigenlijk vrij simpel. De rotonde-etiquette – en in veel landen de verkeersregels – dicteert dat als je meer dan de helft van de rotonde gaat rijden, je de binnenste baan moet gebruiken. Dit is om verschillende redenen.
Ten eerste, veiligheid. De buitenste baan is bedoeld voor bestuurders die bij de eerste of tweede afslag de rotonde verlaten. Als je driekwart rond gaat op de buitenste baan, moet je meerdere banen oversteken om je afslag te bereiken, wat de kans op botsingen vergroot.
Ten tweede, doorstroming. Als iedereen de juiste baan kiest, kan het verkeer soepel doorstromen. De binnenste baan vrijhouden voor degenen die verder rond moeten, voorkomt onnodige rijbaanwissels en opstoppingen.
Dus, het is de oranje auto die de misstap maakt. Door de buitenste baan te nemen voor een driekwart rondgang over de rotonde, overtreedt de bestuurder niet alleen de regels maar brengt ook de doorstroming en veiligheid van andere bestuurders in gevaar.
Het is een eenvoudige regel, maar één die essentieel is voor de harmonie op de rotonde. Dus onthoud, als je driekwart rond moet, kies dan de binnenste baan en signaleer tijdig je afslag. Zo houden we het veilig en vriendelijk op de weg.