Zijn de Zwarte Olijven uit de Supermarkt Wel Echt?
Heb je ooit een pot of blik met zwarte olijven gekocht bij de supermarkt? Ondanks hun pikzwarte uiterlijk zijn deze olijven eigenlijk niet natuurlijk zwart. Glanzend pikzwarte olijven bestaan namelijk niet echt in de natuur. Laten we eens verder kijken naar hoe dit zit.
Het Verschil tussen Groene en Zwarte Olijven Verklaard
Zoals we al eerder besproken hebben, groeien groene en zwarte olijven niet aan verschillende bomen. Er is maar één soort olijfboom binnen de olijffamilie (Oleaceae) die eetbare olijven voortbrengt: de Olea Europaea.
Hoe Olijven van Kleur Veranderen
De kleurverandering bij olijven gebeurt tijdens het rijpen. Groene olijven zijn nog niet rijp en worden meestal in september of oktober geplukt. Zwarte olijven zijn rijper en worden meestal in december of januari geoogst. Hun kleur varieert meestal van donkerbruin tot purper, maar helemaal zwart worden ze niet. Omdat zwarte olijven langer rijpen, zijn ze zachter en hebben ze een vollere smaak, wat ze vaak prijziger maakt.
Waarom Vroeger Plukken een Voordeel Is
Waarom plukken mensen olijven dan eerder? Het antwoord is simpel: om zowel tijd als geld te besparen. Rijpe olijven kunnen namelijk vallen en bederven, wat tot verlies leidt. Door groene, onrijpe olijven te oogsten, kunnen deze risico’s vermeden worden en bespaar je op kosten. Langer laten hangen betekent ook extra tijd en geld.
Hoe ‘Zwarte’ Olijven Chemisch Geproduceerd Worden
Er is een vlotte en goedkope methode om zwarte olijven te verkrijgen. Vaak worden groene olijven chemisch behandeld, zodat ze als ‘zwarte’ olijven verkocht kunnen worden. Deze behandeling omvat het gebruik van bijtende soda, hetzelfde goedje dat als afvoerontstopper dienst doet, om de bittere smaak weg te halen. Vervolgens worden de olijven met ijzergluconaat (E579) gekleurd, waardoor ze zo zwart worden als je ze in de winkel aantreft.
Conclusie
Dus, wanneer je de volgende keer zwarte olijven koopt in de supermarkt, weet je dat ze een chemische behandeling hebben gehad en eigenlijk niet ‘echt’ zwart zijn. Dit inzicht kan je helpen om anders te kijken naar wat je eet en je bewust te maken van hoe voedselmarketing in elkaar steekt.
(Bron artikel: 24kitchen)