Er zijn veel ongeschreven regels in het leven. Dit zijn wetten die niemand je vertelt, maar waar iedereen wel een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we elke week een situatie of gelegenheid onder de loep om de regels te leren kennen. Deze week gaan we kijken naar de spelregels van eten bestellen.
De situatie
Niets is beter dan op een luie lentedag het eten aan de deur te laten bezorgen. Laat de professionals maar voor jou koken en de snelle fietsers van Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats voor je trappen, zodat jij lekker in je kloffie op de bank kunt genieten. Welke regels gelden er bij het bestellen van eten?
Bekijk ze op de volgende pagina..
De spelregels
1. Tijd is belangrijk
Als je op zondag om half zeven ‘s avonds honger hebt, kun je erop rekenen dat er op dat moment veel hongerige mensen zijn in de buurt. Wees daarom verstandig en bestel op tijd. Om half vijf lijkt het er al op dat je vandaag geen zin hebt om paella te koken. Bestel het dan op tijd en geef als bezorgtijd zeven uur op. Vermaak jezelf in tussentijd, zodat het wachten niet zinloos voelt.
2. Kwaliteit gaat boven alles
Volgens marktonderzoeksbureau Multiscope (in opdracht van Deliveroo) vindt zeventig procent van de Nederlanders het leuk om een etentje te organiseren, maar is tegelijkertijd de helft onzeker over zijn of haar kookkunsten. Bestel daarom gerust een heerlijke curry of de specialiteit van een chef-kok uit de buurt. Je hoeft geen ingewikkelde gerechten te bereiden zoals met Kerstmis. Je hoeft eigenlijk nooit te koken als je er geen zin in hebt. Het enige wat je hoeft te doen is te genieten, we hoeven niets te bewijzen.
3. Tikkie of traktatie?
Nog even over die bestelling voor de grote groep: het is Nederlands om achteraf een Tikkie in een groepschat te gooien. Een op de zes vindt het goed om de rekening te splitsen. Het kan, als het elke zondag gebeurt, maar als er één keer iets te vieren is kun jij je vrienden of familie verrassen. Jij nodigt uit, dus jij betaalt. Het zit in de goedheid van de gastheer, zelfs als je zelf niets hebt bereid.
4. Gerecht naar wens
Als je kinderen standaard iets anders willen eten of als je enkele kritische eters aan tafel hebt, kies dan voor een leverancier die meerdere opties biedt. Als je bijvoorbeeld sushi bestelt, bestellen sommigen nigiri, anderen maki en jij een salade. Als er voor iedereen iets lekkers tussen zit, kan iedereen van de maaltijd genieten.
5. Fooi voor de bezorger
Hoewel je het eten altijd vooraf betaalt bij het bestellen, is het toch leuk om de bezorger een fooi te geven van een euro of twee als je tevreden bent met de manier waarop hij of zij het eten heeft bezorgd. Als het eten op tijd en lekker warm is, is het iets waard. Bij sommige diensten kun je alvast de fooi meebetalen bij de bestelling, maar het is ook fijn om een extra blijk van waardering te geven. Een fietskoerier verdient vaak niet veel, dus hij of zij zal blij zijn met wat extra’s.