Waarom Zijn Duitse Supermarkten Drie Keer Zo Voordelig!
In Duitsland kun je je dagelijkse uitgaven veel goedkoper doen dan in Nederland. Je bespaart vooral op dingen als sterke drank, bier, sigaretten, frisdrank, wasmiddelen en drogisterij-artikelen. Maar hoe kan dat? Retailexpert Cor Molenaar noemt vijf redenen.
Minder Belasting
Ten eerste zijn de belastingen, zoals de BTW (Belasting Toegevoegde Waarde), in Duitsland lager. “Het algemene tarief is daar 19 procent en het verlaagde tarief is 7 procent. Ter vergelijking, in Nederland zijn deze tarieven 21 procent en 9 procent,” zegt Molenaar.
Bovendien liggen de accijnzen ook lager in Duitsland. Daardoor zijn alcohol en sigaretten flink voordeliger. “Een krat bier kost in Duitsland zo’n negen euro, terwijl je in Nederland bijna het dubbele kwijt bent.”
Meer Concurrentie
Een andere belangrijke reden is de mate van concurrentie. “In Nederland zijn Albert Heijn en Jumbo de grote spelers. In Duitsland zijn er daarentegen veel meer concurrenten. Hierdoor moeten supermarkten de prijzen laag houden om klanten binnen te halen,” verklaart Molenaar.
Voordeeltjes bij Inkoop
Duitse supermarkten hebben ook een sterkere positie dankzij hun grotere inkoopkracht. Door het grotere aantal inwoners kunnen ze meer afnemen. “Dit geeft hen de mogelijkheid om betere kortingen te krijgen dan hun Nederlandse tegenhangers,” aldus Molenaar.
Ontdek meer redenen op de volgende pagina…
Minder Aanbiedingen
Een andere factor is dat er in Duitsland minder aanbiedingen zijn. De producten zijn er van nature goedkoper, met slechts zo nu en dan tijdelijke kortingen. “Nederlanders zijn gek op aanbiedingen,” zegt Molenaar. “Maar om deze kortingen mogelijk te maken, liggen de gewone prijzen vaak hoger.”
Beperkingen bij Inkoop
Tot slot zijn er beperkingen opgelegd door fabrikanten. Ze willen dat supermarkten de producten kopen in het land waar ze verkocht worden. Neem bijvoorbeeld Coca-Cola, die veel goedkoper is in Duitsland. Nederlandse supermarkten kunnen daar niet inkopen en hier leveren; ze moeten inkopen bij het Nederlandse kantoor van het frisdrankmerk.
Supermarkten kunnen ook niet direct zelf naar Duitsland gaan voor inkopen. “Producten in Nederland moeten volgens de EU-regelgeving ook een Nederlands etiket dragen,” legt Molenaar uit.
De Europese Commissie schat dat consumenten door deze beperkingen jaarlijks zo’n 14 miljard euro extra betalen voor boodschappen. Lagere BTW en accijnzen in Duitsland resulteren in lagere prijzen, vooral voor basisgoederen zoals drank en tabak. Dit maakt winkelen in Duitsland erg aantrekkelijk voor mensen die dicht bij de grens wonen.
Tot Slot
Meer concurrentie in Duitsland zorgt ervoor dat prijzen lager uitvallen, omdat supermarkten dezelfde klanten proberen aan te trekken. Grotere inkoopkracht en minder kortingen houden de prijzen daar stabiel laag.
Inkopen van goedkopere producten uit Duitsland is lastig door restricties van fabrikanten, waardoor Nederlandse supermarkten hogere prijzen hebben.
Het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland kan aanzienlijk zijn. Voor veel mensen is dat genoeg reden om hun boodschappen aan de andere kant van de grens te doen, zeker voor items als drank, tabak en schoonmaakmiddelen.
Ook de EU-regelgeving over etikettering speelt mee in het prijsverschil. De eis voor een Nederlands etiket maakt het moeilijk om goedkopere varianten uit het buitenland te importeren, wat leidt tot hogere prijzen in Nederland.
De verscheidenheid aan factoren die bijdragen aan de lagere prijzen in Duitsland biedt Nederlandse consumenten de kans om te profiteren van grenswinkelen. Dit is met name gunstig voor grotere aankopen en bulkartikelen. Als je de redenen voor deze prijsverschillen begrijpt, kun je betere keuzes maken en besparen op je boodschappen.