De afgelopen jaren zijn de formaten van verpakkingen in de supermarkt niet alleen kleiner geworden. Er is nog een sluwe truc die fabrikanten toepassen. Volgens de Consumentenbond wordt de samenstelling van producten veranderd, waardoor klanten dezelfde of zelfs hogere bedragen moeten betalen. Dit zorgt voor flink wat opschudding.
Wijzigingen in verpakkingen en samenstellingen
De Consumentenbond heeft 600 producten tegen het licht gehouden en vergeleken met hun toestand van vijf jaar geleden. Bij maar liefst een kwart was de samenstelling veranderd.
Vaak gaat het om aanpassingen in het recept, maar soms zijn de veranderingen ingrijpender. Zo hadden de lekkerbekjes van Albert Heijn vijf jaar geleden nog 66 procent vis, en nu is dat nog net iets meer dan de helft.
Bij Plus speelt hetzelfde verhaal. Hun bosvruchtensiroop bestond vroeger uit 19 procent bosvruchten, nu nog maar 6 procent.
Lees verder op de volgende pagina
Prijzen blijven stijgen
Deze veranderingen zien we vooral bij huismerken, maar ook bekende A-merken doen mee. Bijvoorbeeld Bertolli vloeibaar had ooit 20 procent olijfolie, nu nog slechts 7 procent. Je zou verwachten dat je minder betaalt als de kwaliteit daalt, maar dat is niet het geval. De prijzen blijven gelijk of stijgen zelfs. Dit is zowel schokkend als absurd.
Albert Heijn beweert dat hun lekkerbekjes nu beter smaken met minder vis erin. Ze zeggen dat juist het paneermeel de smaak maakt. Klinkt dat voor jou ook ongeloofwaardig?
Plus heeft ook een verklaring voor hun aanpassingen. Ze beweren dat mensen vooral de smaak van de bosvruchtensiroop waarderen, dus is de vermindering van bosvruchtengehalte geen probleem.
Vertrouwen in supermarkten
De Consumentenbond heeft weinig vertrouwen in supermarkten en fabrikanten. Hoewel supermarkten zeggen dat de kwaliteit niet onder deze veranderingen lijdt, denkt de bond daar anders over. “Als een product echt verbeterd zou zijn, stond dat wel groot op de verpakking vermeld. Nu is dat niet het geval,” zegt Joyce Donat.
Supermarkten vermelden de samenstelling wel op het etiket, maar consumenten weten niet meer hoe het product vijf jaar geleden was. En zo worden we weer voor de gek gehouden. Dit gebeurt terwijl steeds meer gezinnen kampen met financiële moeilijkheden. Supermarkten doen dit simpelweg om hun winst te vergroten. Ze besparen op dure ingrediënten, terwijl de prijs onveranderd blijft.
Fabrikanten besparen op de duurdere ingrediënten, terwijl de prijs onveranderd blijft. Dit zorgt voor veel frustratie bij de consument.