Het tijdperk van kosteloos een rolkoffer aan boord brengen lijkt definitief voorbij te zijn. Na soortgelijke besluiten door rivaliserende budgetluchtvaartmaatschappijen heeft Transavia aangekondigd dat het voor handbagage kosten zal gaan rekenen. Vanaf 3 april zullen passagiers die een rolkoffer of een grotere tas mee willen nemen in de cabine, daarvoor moeten betalen.
Transavia introduceert deze kosten om het boardingproces te versnellen, aangezien het bedrijf heeft gemerkt dat reizigers steeds vaker kiezen om geen ingecheckte bagage bij te boeken. Dit gedrag is waarschijnlijk te wijten aan de soms exorbitante prijzen voor ingecheckte koffers, die in sommige gevallen hoger kunnen zijn dan de vluchtprijs zelf.
Er is een trend waargenomen dat veel vliegtuigpassagiers hun bezittingen in een kleine koffer persen om extra kosten te vermijden. Het gevolg is opstopping tijdens het instapproces en een tekort aan bagageruimte aan boord, wat kan leiden tot vertragingen en ongemakken tijdens de vlucht.
Lees snel verder…
Belangrijke wijziging in bagagebeleid
Hoewel de leiding van Transavia vorige maand nog meldde dat ze de invoering van een toeslag voor handbagage aan het overwegen waren, bewijst de recente email naar passagiers dat het bedrijf snel tot actie is overgegaan. De e-mail informeerde reizigers over de nieuwe regeling dat handbagage dat de afmetingen van 55 x 35 x 25 cm overschrijdt, niet langer gratis mee mag vanaf de aangegeven datum. Er worden vanaf dan kosten vanaf 10 euro in rekening gebracht, met de maximale afmetingen als richtlijn voor wat nog als handbagage beschouwd kan worden.
Dit betekent ook dat je op tijd moet boeken, want de vliegtuigen van Transavia hebben ruimte voor maximaal 70 stuks handbagage. Te laat boeken kan dus betekenen dat je bagage als ruimbagage verwerkt moet worden, en dat is aanzienlijk duurder. Het enige wat nog wel gratis meemag is een klein rugzakje, op voorwaarde dat deze onder de stoel voor je past.
Nieuwe inkomsten voor Transavia
Al geeft Transavia misschien de voorkeur aan het argument dat vertragingen worden verminderd, ligt er volgens experts een bijkomende motivatie achter de nieuwe regeling. Rogier Lieshout, luchtvaarteconoom, heeft bij de Telegraaf aangegeven dat de werkelijke reden voor de toeslag gezocht moet worden in de winsttoename voor Transavia.
De prijzen voor stoelreserveringen en ruimbagage zouden volgens hem geen eerlijke weerspiegeling zijn van de daadwerkelijke kosten. Met andere woorden, het draait allemaal om de financiën.
De keuze om nu kosten te gaan rekenen voor handbagage is dan ook een strategische zet. Het lijkt erop dat Transavia, net zoals andere maatschappijen vóór hen, meer geld wil verdienen aan de extra’s die tijdens het reizen worden aangeboden.
Wat is jouw mening over deze nieuwe maatregel van Transavia? Is het redelijk om te moeten betalen voor iets dat eerst gratis was? Laat jouw gedachten hierover achter in de reacties en zorg dat je dit artikel deelt zodat meer mensen op de hoogte zijn van deze verandering!