We staan alweer bijna oog in oog met het vrolijke Pasen, een tijd waarin je de winkels ziet vollopen met allerhande feestelijke artikelen. Van slingers tot kuikentjes, en vooral heel veel chocolade-eitjes. Helaas moet je dit jaar wel dieper in de buidel tasten om deze lekkernijen in huis te halen. Maar waarom eigenlijk? Dit is wat je moet weten over de gestegen kosten van jouw favoriete paassnack.
Als je binnenkort langs de schappen struint, valt het je direct op: de prijzen voor die bonte mix van chocolade-eitjes hebben een flinke sprong gemaakt. En hoewel je portemonnee het misschien minder plezierig vindt, is er een concreet verhaal achter deze stijging. Het komt namelijk door de suikerprijs die door het plafond is gegaan. Niet alleen suiker, maar ook cacao, de essentiële ingrediënten van jouw paaslekkernijen, kennen een prijsstijging. De combinatie van deze twee factoren zorgt ervoor dat de prijs bij de kassa je wellicht even doet slikken.
Bekijk de volgende pagina…
Een bittere oorzakelijke keten
In Thailand en India heeft de beperkte regenval bijvoorbeeld gezorgd voor magere suikeroogsten, wat de suikerprijs heeft opgedreven. Maar ook de cacaoteelt zit in zwaar weer. Ivoorkust en Ghana, ’s werelds top cacaoproducenten, melden eveneens slechte oogsten door onfortuinlijke weersomstandigheden en ziekten die de cacaoplanten teisteren. Het gevolg? Een lager aanbod en dat drijft de prijzen op.
Wat dat betekent voor de paaseitjes in de schappen? Nou, hou je vast: vergeleken met drie jaar geleden is de prijs met maar liefst 23 procent gestegen. En als je denkt aan de prijs van vorig jaar, dan betaal je nu vijftien procent meer voor dezelfde veelkleurige lekkernijen.
Volgens sectorspecialist Sebastiaan Schreijen zijn paaseitjes typisch zo’n product dat je op het laatste moment meegrist. De meesten van ons kunnen zich niet eens herinneren wat ze er vorig jaar voor neerlegden. Prijzen kunnen dus sluipenderwijs omhoog kruipen zonder dat de consument er veel van merkt.
Niet alleen duurder, ook minder
Producenten zetten niet alleen hun prijzen hoger aan, maar verkleinen ook opzichtig de inhoud van de verpakkingen. Je zou kunnen zeggen dat je dubbel de prijs betaalt: meer geld voor minder eitjes.
Wat is jouw visie hierop? Ben je verontwaardigd, berust je in de prijsstijging, of heb je misschien een creatieve oplossing? Discussieer mee op Facebook, en deel je mening met de wereld. Zo kunnen we samen een beeld vormen over hoe iedereen deze prijsverandering ervaart. Delen maar, zodat zo veel mogelijk mensen hun gedachten kunnen laten horen!