Met de tijd verandert alles om ons heen, zo ook de manier waarop we rijden. Stel je voor, je hebt ergens in de vorige eeuw je rijexamen gedaan; dan zou het zomaar kunnen dat je nu achter het stuur dingen doet die niet meer zijn zoals ze ons vroeger leerden. Het blijft interessant om te zien hoe de regels en technieken evolueren.
Een verse wind in het praktijkexamen
Als we vooruitkijken naar 2024, staat er iets nieuws te wachten voor hen die aanstalten maken hun rijbewijs te bemachtigen. Ze krijgen te maken met vragen die er eerder niet waren, met name over de rijhulpsystemen in moderne auto’s. Denk aan zaken als cruise control en lane tracking, die ervoor zorgen dat je keurig tussen de lijntjes blijft. En dat navigatiesystemen nu deel uitmaken van het examen, dat is ook al even zo. Benieuwd welke regels er ondertussen bij zijn gekomen, waarvan jij mogelijk nog niet op de hoogte bent? Lees vooral verder.
Auto’s zijn tegenwoordig kleine technowonderen, vol met snufjes die het rijden moeten vergemakkelijken en veiliger maken. Erik Pas, een instructeur met meer dan veertig jaar ervaring bij Rijschool Meteoor in Amsterdam, heeft al die jaren de veranderingen op de rijmarkt nauwkeurig geobserveerd. Hij is van mening dat het essentieel is dat rijhulpsystemen onderdeel zijn van het examen, aangezien ze standaard zijn in vrijwel alle nieuwste modellen.
Lees verder op de volgende pagina….
Niet gelijk panikeren bij een foutje
Maak je een keer een fout bij een vraag over de rijhulpsystemen, dan is dat op zich nog geen ramp. Pas legt uit dat een examinator zo’n foutje meeneemt in zijn overall beoordeling. Toch is het wel zo dat, als je meerdere missers hebt en daarnaast ook niets weet over de rijhulpsystemen, dit je niet echt in een positief daglicht stelt.
Waar hou je je handen?
Ooit werd ons geleerd dat de handen op tien voor twee het veiligst zijn op het stuur. Die tijden zijn veranderd. Tegenwoordig adviseert men de handen op kwart voor drie. Volgens Pas zorgt dit niet alleen voor meer stabiliteit, maar is het ook veiliger bij een eventuele botsing, doordat de kans kleiner is dat je handen door de airbag in je gezicht terechtkomen.
Over het start-stop systeem
Veel bestuurders moeten nog even wennen aan het start-stop systeem, dat in de nieuwere modellen auto’s wordt ingebouwd. Dit systeem schakelt de motor automatisch uit wanneer de auto stilstaat en in neutraal staat, om vervolgens weer moeiteloos te starten zodra je de koppeling indrukt. Het is een manier van rijden die past bij ‘het nieuwe rijden’; een stijl die vanaf 2006 wordt gepromoot om zuiniger en milieubewuster te rijden.
Aanwijzingen geven op rotondes
Als laatste heeft Pas het over het richting aangeven op rotondes; iets wat volgens hem niet nieuw is, maar toch vaak niet wordt gedaan. Verrassend genoeg is het zo dat je niet alleen moeten aangeven bij het afslaan van de rotonde, maar ook al bij het oprijden ervan, als je van richting gaat veranderen. Ondanks dat Pas dit al jaren aan zijn leerlingen leert, blijkt het in de praktijk toch niet altijd bekend te zijn. Vooraf aangeven welke kant je op gaat, helpt andere weggebruikers beter en sneller reageren.
Was jij al bekend met deze regels en technieken? Laat je reactie achter op Facebook en deel dit artikel met je vrienden. Want wie weet, leren ze er nog wat van!
Bron: Telegraaf