In Nederland kun je er niet meer omheen: de e-bike is overal. Deze elektrische tweewielers zijn er in allerlei vormen, van stoere fatbikes tot snelle speed pedelecs. Het is allang niet meer zo dat alleen de oudere generaties geïnteresseerd zijn in deze fietsen; mensen van allerlei leeftijden genieten tegenwoordig van het gemak dat de e-bike biedt. Dit heeft helaas wel tot gevolg gehad dat er een toename is in het aantal ongelukken op de weg. Mede hierdoor is men weer hevig gaan debatteren over mogelijke veiligheidsmaatregelen, waaronder het idee van een verplichte helm.
Veiligheid voorop
Als het op de veiligheid van e-bike rijders aankomt, is de helm een hot topic. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een helm dragen het risico op serieus hoofdletsel drastisch kan verlagen. Dat heeft vooral onder de oudere e-bikegebruikers geleid tot een groeiend aantal helmdragers. De boodschap is duidelijk: een beetje oncomfortabel maar veilig, vooral omdat je met een e-bike behoorlijk wat snelheid kunt maken.
Lees verder op de volgende pagina….
Regelgeving: Helm en Rijbewijs
Bij speed pedelecs is een helm al verplicht, maar voor de standaard e-bike is nog geen helmplicht in Nederland. En over een speciaal rijbewijs voor e-bike bestuurders wordt ook nog niet gesproken. De overheid probeert fietsen juist zoveel mogelijk aan te moedigen vanwege de voordelen voor zowel onze gezondheid als het milieu, en is bang dat extra regels mensen ervan zouden kunnen weerhouden om de auto te laten staan en de e-bike te pakken.
Jeugd en de Helm
Met name bij jongeren is er nogal wat weerstand tegen het idee van een helm dragen. Ondanks dat zij de e-bike steeds vaker gebruiken, bijvoorbeeld om naar school of het werk te gaan, is er weinig liefde voor het opzetten van een helm. Dit in tegenstelling tot de groeiende acceptatie onder oudere e-bike rijders en wijst op een duidelijke behoefte aan bewustwordingscampagnes speciaal gericht op jeugdige gebruikers.
Hoe staat Nederland ervoor?
Het is boeiend om te zien hoe Nederland het doet in vergelijking met andere Europese landen als het gaat om helmverplichtingen. In sommige landen moeten kinderen onder de 12 bijvoorbeeld verplicht een helm op als ze fietsen of een e-bike gebruiken. Andere landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk, hebben specifieke regels opgesteld voor e-bike gebruikers. Door deze internationale aanpakken te bestuderen, kunnen Nederlandse beleidsmakers beter inspelen op de toekomst en veiligheid van de elektrische fiets in ons land.